10 Mayıs 2010 Pazartesi

Yitik sesin peşindeler: Bezmârâ

Bezmârâ Topluluğu, 1996 yılında Fikret Karakaya tarafından kuruldu. Topluluk, Klasik Türk Müziği eserlerine ait, eski nota kitaplarında bulunan ve bazıları unutulmuşbesteleri, dönemlerine uygun üslûp ve sazlarla seslendiriyor ve kaydediyor.

İstanbul Fransız Anadolu Araştırmaları Enstitüsü ve o zamanki müdürü Stefanos Yerasimos tarafından desteklenen Bezmârâ, farklı kaynaklardan yapılarak yapılan çeng, şehrud, mıskal gibi üç yüz yıl önceki sazların yanı sıra 16’ncı ve 17’nci yüzyıllardaki biçimlerine uygun olarak yeniden yaptırılan ud, rebap, derili kanun, santur ve günümüzde de eski yapılarını koruyan ney, kudüm ve daire gibi enstrümanlarla müzik yapıyor.

İlk konserini 1998’de Fransız Sarayı’nda veren Bezmârâ, ardından Uluslararası Müzik ve Yapı Kredi festivalleriyle Topkapı Sarayı’nda çaldı. Mayıs 1999’da Versailles Şapeli’nde konser verdi. Topkapı Sarayı’nın Kubbealtı binasında yaptıkları ilk kayıt, Fransa’da “Splendours of Topkapı” (Topkapı’nın ihtişamı) adıyla yayınlandı.

İkinci albümün adı, bir anlamda var oluş nedenlerini de simgeliyordu: “Yitik Sesin Peşinde.”

1999’da Ali Ufkî Bey’in “Mecmûa-i Sâz ü Söz”ündeki sözlü ve sözsüz eserler üzerinde çalışmaya başlayan topluluk, tamamı Mecmûa’dan alınmış eserlerden oluşan ilk konserini 2000 yılında verdi.

Üçüncü albümleri, büyük ölçüde bu konserdeki eserlerden oluştu. Yurt içi ve yurt dışında verdikleri konserlerde Kantemiroğlu derlemesindeki peşrev ve sazende semailerini ve Ali Ufkî Bey’in eserlerini seslendiren Bezmârâ’nın “Tanburî İsak” albümü, Yunanistan’da yayınlandı. Bu albümde, daha yakın bir dönemin musikisini, 3. Selim döneminin sazlarıyla icra eden topluluk, “eserleri, bestelendikleri dönemin sazlarıyla icra etme” anlayışını ortaya koyuyordu.

Adı “toplantıyı süsleyen” anlamına gelen Bezmârâ, Osmanlı müziğini, tarihî sazları ve üslûbuyla dinleyicilere ulaştırmaya devam ediyor.

(İstanbul 2010 dergisi, Bahar 2010, Sayı 2)

Hiç yorum yok: